[ad_1]
به گزارش دلچسب
طی سالیان قبل، محدودیتهای واردات ماشین این زمان را برای خودروسازان خصوصی و شرکای چینی آنها مهیا کرده تا فضاهای خالی بازار را با محصولات جدیدشان پر کنند. تازه ترین محصول مدیرانماشین، آریزو ۸، نیز یکی از همین خودروهاست که با مقصد پرکردن جای خالی محصولاتی نظیر کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری روانه بازار شده است. اگر با ما در ادامه نوشته همراه باشید، توانایی رانندگی آریزو ۸ را از دیجیاتو خواهید خواند.
نگاه اولیه
آریزو ۸ اکنون بزرگترین و مجهزترین سدان در خانواده محصولات چری به حساب می اید. این ماشین برای نخستین بار سال ۲۰۲۲ میلادی معارفه شد و از آن زمان در بازار چین وجود دارد. چری سدان اندازه متوسط خود را بعد از اراعه در چین، به دیگر بازارهای صادراتی نیز ارسال کرد و اکنون سال ۲۰۲۴، ایران نیز میزبان این ماشین است.
آریزو ۸ همانند تعداد بسیاری دیگر از خودروهای چری، با پیشرانه متغیری به بازار اراعه شده است که شامل موتورهای ۱.۵، ۱.۶ و دولیتری می باشند. بااینحال مدیرانماشین تصمیم گرفته نیرومندترین نسخه آن با موتور دولیتری را داخل بازار ایران کند. این انتخاب به سدان بینقامت آریزو پشتیبانی میکند بهخوبی با خودروهای وارداتی رقابت کند. یقیناً برخلاف تیگو ۸ پرومکس، آریزو ۸ حداقل در زمان حال سیستم انتقال قوت همه چرخ محرک ندارد و سدانی دیفرانسیل جلو است.
طراحی ظاهری
طراحی خارجی آریزو ۸ ترکیبی از الگوهای اروپایی و آسیایی است. در نمای جلو این ماشین چراغهای کشیده و متصل به هم را میبینیم که یادآور طراحی ژاپنیها است. یقیناً این سبک از طراحی هماکنون توسط شرکتهای کرهای نیز منفعت گیری میشود. چراغها زمان بازکردن درهای ماشین با اجرای انیمیشنی مختصر، به شما خوشآمد میگویند.
نمای جانبی آریزو ۸ همانند خودروهای فستبک است و از این نظر میتوان آن را رقیب جدی کیا K5 دانست. رینگهای ماشین نیز از نوع ۱۸ اینچی می باشند که تناسب خوبی با ابعاد ماشین دارند.
در نمای عقب آریزو ۸، از الگوی چراغهای شبیه فونیکس FX منفعت گیری شده است. یقیناً این الگو در خودروهای کرهای و ژاپنی تازه نیز مشاهده میشود. خروجیهای اگزوز دوبل دوگانه نیز در تکه پایین سپر قابلتشخیص می باشند.

با ورود به کابین آریزو ۸، فضایی آشنا میبینید که در دیگر خودروهای فونیکس و امویام نیز تکرار شده است. کلاسترهای بههمچسبیده و داشبوردی که از تکه میانی بهسمت کاربر متمایل شده است، ویژگیهای نزدیک کابین آریزو ۸ می باشند. این ماشین با دارا بودن فاصله محوری ۲۷۹۰ میلیمتر، فضای کافی را برای ۴ سرنشین فراهم میکند. یقیناً بهعلت سقف شیبدار، امکان پذیر سرنشینان قدبلند در ردیف عقب با فضای مقداری داشته باشند.
مشخصات فنی آریزو ۸
زیر کاپوت آریزو ۸، پیشرانهای مشترک با تیگو ۸ پرومکس قرار دارد. این پیشرانه از نوع دولیتری توربوشارژر چهارسیلندر با تزریق مستقیم سوخت است که حداکثر ۲۵۴ اسببخار قوت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. عبارت 390T نیز روی در صندوق این ماشین حک شده است.
قسمت انتقال قوت سدان تازه مدیرانماشین نیز همانند تیگو ۸ است. گیربکس هفتسرعته دوکلاچه را در این ماشین میبینیم که در تیگو ۸ پرومکس نیز منفعت گیری شده است. یقیناً امکان دارد در آینده این گیربکس با جعبهدنده هشتسرعته اتوماتیک ساخت چری معاوضه شود.
شتاب صفرتاصد آریزو ۸ مشابه با شرایط جوی محیط و حالت ماشین نزدیک به ۸ الی ۸.۵ ثانیه خواهد می بود. یقیناً شتاب رسمی آریزو ۸ معادل ۷.۶ ثانیه اظهار شده است. مصرف سوخت ترکیبی این ماشین نیز ۶.۸ لیتر بهازای ۱۰۰ کیلومتر اظهار شده است که باتوجهبه باک سوخت ۵۵ لیتری، برد آریزو ۸ در سیکل ترکیبی و شرایط ایدهآل بیشتر از ۸۰۰ کیلومتر خواهد می بود. حداکثر شدت این ماشین ۲۱۵ کیلومتر است.

مصرف سوخت ماشین زمان رانندگی در شهر نزدیک به ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شد. با ورود ماشین به اتوبان و حرکت با میانگین شدت ۹۰ کیلومتربرساعت، این رقم به ۶.۴ لیتر افت یافت. اگر ماشین را روی مد رانندگی اکو قرار دهید، امکان پذیر به مصرف ترکیبی ۶ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر نیز برسد. بااینحال ما پیشنهاد میکنیم این کار را انجام ندهید. آریزو ۸ به پیشرانه TGDi تجهیزاست و این پیشرانهها با بنزین معمولی اراعهشده در سرزمین سازگاری چندانی ندارند؛ ازاینرو بهتر است ماشین را مدام در مد اسپرت قرار دهید تا هم کارکرد پدال گاز بهبود یابد هم به پشتیبانی پاشش زیاد تر بنزین، پیشرانه تحت سختی قرار نگیرد.
امکانات و آپشنهای آریزو ۸
سدان پرچمدار مدیرانماشین برای رقابت با خودروهای وارداتی کرهای و ژاپنی، باید بهخوبی تجهیزشده باشد. این ماشین از دستیارهای رانندگی خودران سطح ۲.۵ منفعت میبرد که امکان رانندگی نیمهخودکار را برای شما فراهم میکند. لیست کامل تجهیزات سدان تازه مدیرانماشین به شرح زیر است:
۶ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین عقب، رادار تحول خط، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار برخورد از عقب، نور بالا اتوماتیک، رادار تصادف جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تابلوخوان، سقف پانوراما همراه سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوا و دریچه برای ردیف عقب، سیستم صوتی سونی به همراه ۸ بلندگو با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی، درگاه USB ردیف عقب و جلو، شارژر وایرلس، نورپردازی داخلی، صندوق پران برقی و تنظیم برقی صندلیهای جلو.
توانایی رانندگی با آریزو ۸
نخستین قضیهای که زمان سواری در آریزو ۸ فهمید آن خواهید شد، سواری نرم و راحت این ماشین است. صندلیها بهخوبی سرنشینان را در خود جای خواهند داد. ترکیب سیستم تعلیق مولتیلینک در عقب و مکفرسون در جلو نیز سواری نرمی را برای شما ممکن میکند. سیستم تهویه ماشین نیز کارکرد مساعد دارد و برخلاف تعداد بسیاری از خودروهای چینی، سرمای مناسبی را از کولر ماشین در فصل تابستان دریافت خواهید کرد.
دوربین ۳۶۰ درجه سدان بینقامت مدیرانماشین کیفیت مناسبی دارد و زمان رانندگی در ترافیک سنگین شهرهای بزرگ به پشتیبانی شما میآید. با پشتیبانی دوربینها و سنسورهای ماشین، بههیچگفتن حس نمیکنید که آریزو ۸ ابعاد بزرگی دارد و رانندگی با آن سخت است. این ماشین به دوربین ثبت وقایع نیز تجهیزشده است که آپشنی کاربردی در این روزها به حساب میآید.

سیستم صوتی ماشین کیفیت خوبی دارد و داشبورد آریزو ۸ نیز از مواد باکیفیتی ساخته شده است. یکی از نکات مثبت این ماشین، تجمیع نشدن همه کنترلرها درون مانیتور است. در تکه پایین نمایشگر دکمههای سیستم تهویه قرار گرفتهاند که فعال یا غیرفعالکردن این آپشن را زمان حرکت راحت میکنند. طراحان چری همه تلاش خود را برای طراحی صندلیها و رودریها به کار گرفتهاند تا این ماشین ظاهری مجلل داشته باشد. آریزو ۸ حتی به سیستم عطرپاش نیز تجهیزشده است که با قراردادن عطر در آن، میتوانید کابین ماشین را خوشبو کنید.
قیمت و رقیب ها
قیمت سدان بینقامت آریزو تا این مدت از سوی مدیرانماشین اظهار نشده است اما باتوجهبه قیمت آریزو ۶ جیتی که نزدیک به ۱.۶ میلیارد تومان اظهار شده است، باید انتظار داشت که قیمت آریزو ۸ در محدوده بیشتر از ۲ میلیارد تومان قرار گیرد. با اظهار این قیمت، آریزو ۸ به رقیبی با قیمت زیاد کمتر برای کیا K5 وارداتی تبدیل میشود که قیمت آن نزدیک به ۲.۷ میلیارد تومان است.

بااینحال تعداد قابلتوجهی از خریداران آریزو ۸ این ماشین را در رقابت با سدانهای وارداتی کارکرده خواهند دید. تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در نسخههای ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۸، رقیب مهم آریزو ۸ در بازار ما می باشند. تعداد بسیاری از مصرفکنندگان ایرانی باتوجهبه صفرکیلومتر بودن آریزو ۸ و اراعه آن همراه گارانتی، امکان پذیر این ماشین را به سدانهای وارداتی کارکرده ترجیح دهند. یقیناً خرید نسخههای کمکارکرد و سالم از خودروهای وارداتی نظیر هیوندای سوناتا یا کیا اپتیما، به بودجهای زیاد تر از قیمت حدودی آریزو ۸ نیاز خواهد داشت.
دسته بندی مطالب
[ad_2]