[ad_1]
به گزارش دلچسب
خبرگزاری موج
، رودرا گاوراو شرست امروز یکشنبه اول مهرماه در جریان بازدید از مجتمع بندری انزلی طی نشستی که در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بندرانزلی برگزار شد، با گفتن این که سرزمین هند سریع ترین اقتصاد رو به رشد جهان را دارا است، اظهار کرد: اقتصاد هند هر روز به جلو حرکت می کند و انتظار میرود تا آخر این دهه به اقتصاد سوم جهان تبدیل شود.
وی با گفتن این که جمهوری اسلامی ایران امن ترین و اقتصادی ترین مسیر برای تبادلات تجاری هند است، تصریح کرد: هند برای گسترش تجارت خود و برای اتصال به منطقه گستردهتر اوراسیا به مسیری امن نیازمند است و ایران امنترین، بهترین و اقتصادیترین مسیر برای سرزمین هند است.
سفیر هند در ایران با گفتن این که علاقه مند هستیم با پتانسیل بنادر ایران در شمال و جنوب زیاد تر آشنا شویم، اصرار کرد: اتصال بندرانزلی به بندرعباس از طریق خط ریلی زیاد مثبت بوده و تحول بزرگی محسوب میشود چون خلیج فارس به دریای خزر متصل شد.
او همین طور گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری نیز قرارداد بلند زمان اندوختهگذاری در بندر چابهار امضا کردیم و با اندوختهگذاری در خط ریلی چابهار و زاهدان، نه تنها بندرعباس بلکه بندر چابهار هم به بنادر شمالی و دریای خزر متصل میشود.
شرست با گفتن این که به جستوجو برگزاری رویدادی با وجود کشورهای ایران، روسیه، کشورهای آسیای میانه این چنین کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم، او گفت: با برگزاری این اتفاقات می توانیم پتانسیل و ظرفیتهای مسیر چابهار و کریدور شمال به جنوب را به ذینفعان از جمله صاحبان کالا، شرکتهای کشتیرانی و بیمه زیاد تر معارفه کرده تا مطمعن حاصل شود که از این مسیر زیاد تر منفعت گیری خواهد شد لذا به علت اهمیت نوشته به شخصه در بندرانزلی وجود یافتم.
سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران با گفتن این که همکاری در عرصه بندری و حمایتلجستیک این چنین گمرکات میتواند برای آینده فعالیتها زیاد مهم باشد، تصریح کرد: این پتانسیل برای اندوختهگذاری از طرف شرکتها و دولت هند وجود دارد.
وی با گفتن این که روابط تجاری بین هند و روسیه در سالهای تازه ۵ برابر شده، تصریح کرد: این ربط تجاری در آینده نیز زیاد تر خواهد شد.
این چنین در این نشست مجتبی نظری؛ معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار کرد: از جمله موضوعات موثر بر گسترش بنادر شمال سرزمین؛ کریدور شمال به جنوب است.
او گفت: گسترش فعالیتهای لجستیکی و بهبود خدمات بندری جهت گسترش بندر و نقشآفرینی در این کریدور خواهد شد.
نظری با گفتن این که بندرانزلی در مبحث گسترش ترانزیت نقش پررنگی در این کریدور خواهد داشت، تصریح کرد: سرزمین هند پنجمین قوت اقتصادی جهان است و در آینده نزدیک به سومین قوت اقتصادی تبدیل خواهد شد، به این علت با دقت به جمعیت سرزمین هند و او گفت و گو گسترش بازار، ربط با این سرزمین برای ما زیاد حائز اهمیت است.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تشریح زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی، اصرار کرد: این بندر ۳۰۰ سال قدمت دارد و بندری جنرال کارگو است.
نظری با گفتن این که ظرفیت کانتینری مجتمع بندری انزلی ۲۲ هزار TEU است، تصریح کرد: در صورت گسترش این کریدور میتواند تا ۱۰۰ هزار TEU افزایش اشکار کند.
ایران امنترین و اقتصادیترین مسیر برای تبادلات تجاری هند است
او همین طور گفت: ظرفیت سیلوهای غلات این مجتمع ۱۹۰ هزار تن، ظرفیت انبارها تا ۷۰ هزار متر مربع و ظرفیت مخازن روغن خام خوراکی اکنون ۱۶ هزار تن است که در آینده نزدیک به ۸۲ هزار تن گسترش اشکار خواهد کرد.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اهمیت ترین مزیت بندرانزلی را وجود کشتیرانی دریای خزر در بندرانزلی گفت.
بندرانزلی شاهراه کریدور شمال به جنوب
کامبیز جهانبانی؛ مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز در این نشست با گفتن این که کریدور شمال به جنوب برای جمهوری اسلامی ایران، هند و روسیه زیاد حائز اهمیت است، گفت: حمل و نقل؛ شریان مهم تجارت است و دریای خزر دارای ۲۵۰ فروند کشتیهای تجاری از ناوگان روسی و ایرانی در حوزه تجارت است.
وی با اشاره به وجود بنادر تازه و مدرن در شمال سرزمین، تصریح کرد: به علت روابط سیاسی خوب بین هند و روسیه؛ حجم تجارت این دو سرزمین افزایش دیدنی داشته لذا این تجارت نیاز به مسیرهای امن و مستمر حمل و نقل دارد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با گفتن این که جمهوری اسلامی ایران باصرفه ترین مسیر از لحاظ زمان و هزینه برای تعامل های بین روسیه و هند است، اصرار کرد: اندوختهگذاری خوبی در سواحل مکران در جنوب سرزمین و چابهار توسط هند انجام شده است لذا اتصال بندرانزلی به سواحل مکران این چنین اتصال بندرانزلی به سرزمین روسیه؛ میتواند دستاورد خوبی برای ارسال کالاهای این دو سرزمین به یکدیگر باشد.
جهانبانی با گفتن این که در تعامل های اقتصادی هند و روسیه، بنادر ایران تجارب ارزشمندی دارا می باشند، او گفت: هم اکنون مصالح ساختمانی، سرامیک، کاشی و سنگ را از هند به روسیه و زغال سنگ و کود پتاس از روسیه به هند ترانزیت می کنیم.
وی با اظهار آمادگی به منظور تشکیل برنامه منظم برای ارسال کالاهای دو سرزمین به یکدیگر از طریق بندرانزلی، او گفت: انتخاب بندرانزلی به گفتن بندر شاهراه، تیزبینی و مسئله سنجی هندی ها در این مباحث را نشان می دهد.
صادق برزگر؛ ناظر گمرکات استان گیلان در این نشست با گفتن این که قدمت تجارت و ارتباطات اقتصادی هند با ایران از قرون قبل است، اظهار کرد: ارتباطات خوبی بین بنادر گیلان و هند وجود دارد و با تشکیل زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی این ارتباطات گسترش اشکار خواهد کرد.
وی بنادر استان گیلان را بنادر گسترش یافته توصیف کرد و او گفت: گمرکات به طور شبانهروزی در بنادر مستقر می باشند و حافظ اندوخته تجار و اندوختهگذاران خواهند می بود.
ناظر گمرکات استان گیلان با گفتن این که به تازگی از بنادر روسیه بازدیدی صورت گرفته، افزود: شرایط مناسبی در راستای حمل و نقل کالا از روسیه به ایران و هند وجود دارد.
برزگر بندرانزلی را یکی از شاهراه های مهم اقتصادی منطقه دانست و او گفت: منافع اقتصادی مشترک؛ کشورها را به یکدیگر نزدیک میکند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع