هرج و مرج در بازار لاستیک فزونی گرفت، تایر کمیاب و گران است!

[ad_1]

اگر این روزها برای خرید لاستیک به بازار مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که یک هرج و مرج کامل بر این بخش حکمفرماست. بازار لاستیک با مشکل عدم وجود تایر به میزان کافی دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه‌براین، قیمت لاستیک طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. درنتیجه به‌طور همزمان کمبود تایر و گرانی قیمت لاستیک معضلات این بازار به حساب می‌آیند.

به عنوان یک نمونه از افزایش بهای تایر، هر جفت لاستیک مخصوص رینگ ۱۴ اینچ طی ماه اخیر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. این رینگ در خودروهای ایرانی بسیار پر استفاده است. خانواده خودروهای تیبا،‌ ساینا، کوییک،‌ رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵ و پژو پارس همگی از رینگ ۱۴ اینچ به صورت استفاده بهره می‌برند. به همین دلیل گرانی تایر مناسب رینگ ۱۴ تأثیر قابل‌توجهی بر شرایط بازار و نحوه خرید لاستیک خواهد داشت.

بازار لاستیک غرق در گرانی و کمبود

هم‌زمان با گرانی قیمت لاستیک، کمبود تایر نیز به‌شدت در بازار احساس می‌شود. تایرهای خارجی در بازار کمیاب هستند و اکثر آن‌ها در سایز استاندارد عرضه شده‌اند. همچنین اگر مشتری تایر با اندازه پهن بخواهد، اکثر انتخاب‌ها از بین برندهای چینی هستند. در بخش تایرهای ایرانی نیز کمبودهای قابل‌توجهی احساس می‌شود. برخی برندها تنها تایر را در تعدادی اندازه محدود روانه بازار می‌کنند و مشتریان ناچار به انتخاب برندهای دیگری به عنوان تایر مورد استفاده خود هستند.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان تایر نیز رویه مشابهی با خودروسازان را در پیش گرفته‌اند. این شرکت‌ها از عرضه اجناس خود به بازار لاستیک خودداری می‌کنند تا بتوانند مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند. در سوی دیگر وزارت صمت تاکنون در مقابل افزایش قیمت مقاومت کرده است. به گفته معاون وزیر صمت، افزایش قیمت لاستیک مشکلات این صنعت را حل نمی‌کند. مشکلات این صنعت مربوط به حوزه تولید و توزیع است. تولید لاستیک نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است. کمبود ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه،‌ بزرگ‌ترین چالش صنعت لاستیک به شمار می‌آید.

[ad_2]
منبع

پیشنهاد ما به شما

لامینه یامال

لامینه یامال به بیماری لاعلاج مبتلا شد_دلچسب

[ad_1] به گزارش دلچسب لامینه یامال، توانایی استثنایی بارسلونا و تیم ملی اسپانیا، در حالی …