[ad_1]
به گزارش دلچسب
بله، نام آکیرا کوروساوا عملاً با مشهورترین اثرش، هفت سامورایی، عجین شده است. و اگرچه خود کوروساوا به گمان زیادً مشکلی با این نوشته نداشت، تعداد بسیاری از طرفدارانش این چنین نظری ندارند. با این که همه ما هفت سامورایی را دوست داریم، دستکم ده فیلم دیگر ساخته آکیرا کوروساوا می باشند که برای فهمیدن آثار، توانایی و الهامات این فیلمساز افسانهای ژاپنی به همان اندازه الزامیاند.
کوروساوا عمدتاً در ژانرهای سامورایی، اکشن و جنایی فیلم میساخت، اما بعضی اوقات هم بینندگان و طرفدارانش را غافلگیر میکرد. او هرازگاهی فیلمهایی میساخت که بر حالت انسان در دوران بعد از جنگ و اندوختهداری تمرکز داشتند و با انتقاد کمتر و حس زندگیدوستانهتر، حالوهوایی ملایمتر اشکار میکردند. در این نوشته میخواهیم ۱۰ فیلم آکیرا کوروساوا غیر از هفت سامورایی را معارفه کنیم که هر فردی باید تماشا کند.
۱۰ بازیگر برتر و تحسین شده تاریخ سینمای ژاپن؛ از کن واتانابه تا توشیرو میفونه
۱۰ فیلم برتر آکیرا کوروساوا غیر از هفت سامورایی
۱۰ – Stray Dog (۱۹۴۹)
۹ – Kagemusha (۱۹۸۰)
۸ – Yojimbo (۱۹۶۱)
۷ – Dreams (۱۹۹۰)
۶ – The Hidden Fortress (۱۹۵۸)
۵ – High and Low (۱۹۶۳)
۴ – The Bad Sleep Well (۱۹۶۰)
۳ – Rashomon (۱۹۵۰)
۲ – Ran (۱۹۸۵)
۱ – Ikiru (۱۹۵۲)
۱۰- سگ ولگرد (۱۹۴۹)
پیشدرآمدی بر فیلمهای پلیسی و بادیکاپ
سگ ولگرد سومین همکاری کوروساوا با توشیرو میفونه است و یکی از فیلمهای کارآگاهی کلاسیک دوران خودش و تاریخ سینما به حساب می اید. تعداد بسیاری از منتقدان آن را یکی از نخستین فیلمهای پلیسی و از نخستین مثالهای ژانر «دو پلیس همکار» میدانند، و به همین علت، تماشای آن برای شناخت سینمای کوروساوا الزامی است. این فیلم این چنین یکی از اولین آثار اوست که دیدگاهش را به سمت ساختاری قوامیافتهتر سوق میدهد، اگرچه آثار اولیهاش نیز پتانسیل بسیاری داشتند.
سگ ولگرد داستان کارآگاه تازهکار اهل توکیو، موراکامی (با بازی توشیرو میفونه) را جستوجو میکند که تپانچه اش را در میانه رفت و آمد به محل کار گم میکند. بعد از خبر دادن ماجرا به رئیسش، او را تشویق میکنند که خودش جستوجو آن بگردد. زنی که در قطار بوده به او میگوید که اسلحه اش از او دزدیده شده و موراکامی در جریان جستجو، به زودی درمییابد که با قضیه ای زیاد بزرگتر روبه رو است. کوروساوا حرف های می بود این فیلم از شهر برهنه (The Naked City) تاثییر ژول داسن الهام گرفته شده، اما دلنشینتر این که ماجرای آن از یک پرونده واقعی در آرشیو پلیس توکیو اقتباس شده که کوروساوا و همکارش ریووزو کیکوشیما آن را یافته بودند.

۹- کاگهموشا (۱۹۸۰)
درسی از تاریخ ژاپن
اگر میخواهید درمورد تاریخ ژاپن زیاد تر بدانید، فیلمهای کوروساوا گزینههای زیاد خوبی می باشند، بهاختصاصی کاگهموشا که بر پایه یک اتفاق تاریخی ساخته شده که در تاریخ ژاپن مشهور است. کاگهموشا در زبان ژاپنی به معنی «جنگجوی سایه» است؛ اصطلاحی که به بدلهای سیاسی یا افراد همانندسازیشده برای جایگزینی شخصیتهای برجسته حرف های میشود. این فیلم یکی از زیباترین آثار بصری در تاریخ سینماست که مشخص می کند کوروساوا حتی در سالهای پایانی عمرش، تا این مدت یک فیلمساز خلاق و جریانساز می بود.
این فیلم روایتی با جزییات ساختگی اما برگرفته از حقیقت است از اربابی در حال مرگ، به نام تاکدا شینگن، از خاندان تاکدا که اعضای قبیلهاش یک بدل تقریباً همسان برای او اشکار میکنند تا از حملات ادامه دار قبایل دیگر به قلمروشان جلوگیری کنند. کاگهموشا دوران پرتنش و پر از درگیری سنگوکو و اربابان آن دوره را به عکس میکشد و این چنین پایانی بر آن دوره را نوید می دهد. تاتسویا ناکادای، از همکارانا همیشگی کوروساوا، هم نقش ارباب تاکدا و هم بدل او را بازی میکند.

۸- یوجیمبو (۱۹۶۱)
منبع الهام مهم وسترنها
یوجیمبو به معنی محافظ شخصی دومین فیلم مشهور کوروساوا سپس از هفت سامورایی است، هرچند رقابت بین این دو زیاد سنگین است. این فیلم بهگفتن الهامقسمت مهم فیلم های وسترن هالیوودی شناخته میشود و موجی از فیلمهای غربی همانند سهگانه دلار از سرجیو لئونه را بهوجود آورد. با این حال، کوروساوا حرف های می بود که داستان یوجیمبو در کنار وسترن های هالیوودی، از چند رمان دشیل همت، بهاختصاصی کلید شیشهای و برداشت خونین نیز الهام گرفته است. این فیلم همکاری فرد دیگر با میفونه است که در نقش مهم فیلم یعنی یوجیمبو ایفای نقش میکند.
فیلم درمورد مردی بدون نام (که در برهه ای از داستان خودش را سانجورو معارفه میکند) است؛ یک رونین (سامورایی بیارباب) که در قلمرو ژاپن پرسه میزند. او داخل شهری کوچک میشود که دچار درگیری یاکوزاهای رقیب است و تصمیم میگیرد خودش کنترل اوضاع را به دست بگیرد و خشونت این گروه ها را در حالی حل و فصل کند که کس فرد دیگر در شهر به آن اهمیت نمی دهد. یوجیمبو یکی از نقش آفرینی های متعدد میفونه در قالب یک سامورایی است، بازیگری که از نظر تعداد نقش های سامورایی رقابت تنگاتنگی با تاتسویا ناکادای دارد.

۷- رؤیاها (۱۹۹۰)
هنگامی رؤیا به فیلم تبدیل میشود
کوروساوا مدام پافشاری داشت که مطالعه و یادداشتبرداری از کتابها و زندگی برای فیلمسازی الزامی است و عشق او به فرمت نوشتاری همیشه الهام قسمت کارهایش می بود. فیلم رؤیاها یکی از شخصیترین و احساسیترین آثار اوست که در سالهای پایانی فعالیتش ساخته شد. زمان نوشتن سناریو این فیلم، کوروساوا فیلمی زیاد شخصی و پر از حس ساخت که جایگاه مهمی در حرفه فیلمسازی سال های پایانی او داشت. در ساخت این فیلم، استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی نیز به کوروساوا پشتیبانی کرده و با این کار، به نوعی به استاد خود و این فیلمساز مشهور ادای احترام کردند، دو فیلمسازی که مدام از سبک فیلمسازی کوروساوا الهام گرفته اند.
رؤیاها یک فیلم اپیزودیک است که شامل هشت رؤیای تکرارشونده کوروساوا میشود که توسط او به فیلم تبدیل شده و هرکدام گفتن خاص خود را دارند، همانند «تابش آفتاب از بین باران» یا «کوه فوجی سرخفام». این رؤیاها هیچ ارتباطی با هم ندارند جز این که جزیی از روان کوروساوا می باشند. تم این رویاها متفاوت است، از کودکی تا مرگ و عرفان تا هنر. رویاها یکی از نادیده گرفته شده ترین فیلم های آکیرا کوروساوا است.

۶- دژ نهان (۱۹۵۸)
الهامقسمت جنگ ستارگان
این فیلم یکی دیگر از همکاریهای کوروساوا و میفونه است که به علت تأثیر مستقیمش بر خلق جنگ ستارگان توسط جورج لوکاس اهمیت اختصاصیای دارد. این ماجراجویی تاریخی حماسی با این که علتدیدگاه های متغیری در بین منتقدان شد—برخی آن را سطحی و همانند محصولات هالیوودی دانستند و برخی دیگر آن را در فیلمشناسی کوروساوا حیاتی برداشت کردند—اما در هر صورت یکی از باشکوه ترین فیلمهای اوست.
دژ نهان درمورد دو دهقان به نامهای تاهِی و ماتاشیچی است که روستای محل زندگی شان را ترک می کنند تا سرباز یک قبلیه فئودال شوند، اما همه چیز مطابق نقشه پیش نرفته و ناچار می شوند که پشت دروازه های دژ متعلق به آن قبیله اردو بزنند. در حالی که دور آتش نشسته اند، با ژنرال باهوش و جاهطلبی به نام روکُروتا (میفونه) آشنا خواهد شد و به او می پیوندند تا بخشی از نقشه او برای کسب حمایتقبیله رقیب باشند. شخصیتهای تاهِی و ماتاشیچی الهامقسمت مستقیم شخصیت های آر۲دی۲ و سیتریپیاو در جنگ ستارگان بودند و شاهزادهای که همراه ژنرال روکروتا است، الگوی پرنسس لیا محسوب میشود.

۵- بالا و پایین (۱۹۶۳)
یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای پلیسی همه دوران
بالا و پایین یا بهشت و دوزخ از معدود آثار کوروساوا در ژانر پلیسی است. احتمالا بتوان این فیلم را اوج توانایی او در سبک نوآر دانست؛ فیلمی که الهامقسمت تعداد بسیاری از فیلمسازان برای ساخت آثار ماندگارشان شد؛ موضوعی که این فیلم را به گفتن فیلمی در کارنامه کاری طویل کوروساوا، برای سینما مورد قیمت می سازد.
داستان این فیلم درمورد کینگو گوندو (میفونه) است، یک تاجر ثروتمند که برای تسلط بر یک کارخانه کفشسازی که در آن سهم دارد تلاش میکند. در جریان این بازی قوت، گوندو تماسی دریافت می کند که می گوید پسرش ربوده شده و خواست پول می شود—در حالیکه زمان کوتاهی سپس اشکار می شود که ربایندگان پسر رانندهاش را به جای او دزدیده اند. او بین پرداخت پول برای آزادی پسر راننده اش یا نادیده گرفتن قضیه دچار کشمکش میشود و فیلم آرامآرام چهره ثروتمندان و صاحبان قوت، از جمله سیستم پلیس ژاپن را آشکار میکند.

۴- بدها راحت میخوابند (۱۹۶۰)
سازمانهای جنایی و هملت از نگاه کوروساوا
فیلم بدها راحت می خوابند اقتباسی مدرن از هملت شکسپیر در فضای شرکتهای ژاپنی دوران بعد از جنگ است.شغل کارمند همه زمان و وفادار در ژاپن بعد از دوران جنگ جهانی دوم زیاد محبوب و رایج شد، وقتی که شرکت ها سلسله مراتب سازمانی اشکار کرده و سیستمی طراحی کردند که همیشه بیشترین منافع را برای کارفرمایان داشت. در این فضا، این فیلم یک داستان شکسپیری در قالب یک کارمند همه زمان است، جایی که میفونه نقش کارمند و داماد مالک یکی از بزرگ ترین شرکت های توکیو را بازی می کند. این چنین این اولین فیلمی می بود که توسط کمپانی فیلمسازی تازه تاسیس خود کوروساوا با نام کوروساوا پروداکشنز کمپانی ساخته می شد.
بدها راحت می خوابند با مراسم عروسی دختر نایبرئیس شرکت به نام یوشیکو با منشی وی به نام کویچی (میفونه)، اغاز میشود. اما کویچی نقشهای بزرگتر در سر دارد: اشکار کردن عاملان خودکشی پدرش. توطئه، رازهای تجاری و دسیسه های شرکتی علتمی شوند که این نسخه از هملت زیاد شوق انگیز و پرتنش باشد. با این حال، نگاه کوروساوا و توانایی های فیلمسازی او آن را به یک شاهکار بصری و روایی تبدیل می کند؛ جایی که کوروساوا زیاد تر از حرکات نمادین و جایگزینی شخصیت ها برای اصرار بر پیشرفت داستان منفعت گیری می کند. این فیلم یکی از نادیده گرفته شده ترین فیلم های کوروساوا است که باید در اولین زمان به تماشای آن بنشینید.

۳- راشومون (۱۹۵۰)
اقتباس داستانی نمادینی که فیلم تاریخی را تعریف کرد
راشومون فیلم فرد دیگر است که طبق معمولً به گفتن یکی از بهترین فیلم های کوروساوا که باید دید پیشنهاد می شود و یقیناً این دیدگاه نسبت به آن بی علت نیست. این فیلم تاریخی، که به مرزهای ژانر وحشت و حتی فانتزی نزدیک میشود، با منفعت گیری از روایتهای متضاد شخصیتها، به بازدید حافظه و حقیقت میپردازد. بر پایه داستانی از ریونوسوکه آکوتاگاوا ساخته شده که خود از یک داستان دیگر او به نام در بیشه الهام گرفته است. آکوتاگاوا یک نویسنده داستان های مختصر می بود که کارهایش عمدتاً بر توانایی انسانی، هم عرفانی و هم فیزیکی، اصرار داشت.
راشومون فیلمی در رابطه مرگ یک سامورایی است که از نگاه همسرش، یک عارف شینتو یک دزد، یک کشیش روایت می شود؛ فیلم اساساً روایت های آن ها را به عکس می کشد در حالی که هرکدام تلاش میکنند خود را بهتر از دیگران نشان دهند. این فیلم اگر چه تاریک و غم انگیز اما بعضی اوقات افسرده کننده است، از لحاظ اهمیت سینمایی و تاریخی زیاد قابل دقت است. برخی مدعی می باشند که این فیلم الهم قسمت موج نوی سینما می بود، در حالی که گفتن فیلم بعضی اوقات برای توصیف فیلم هایی منفعت گیری می شود که داستان شبیهی را از دیدگاه های مختلفی روایت می کنند.

۲- آشوب (۱۹۸۵)
اولین نامزدی اسکار برای کوروساوا
آخرین حماسه تاریخی کوروساوا، آشوب، بر پایه نمایشنامه شاه لیر از شکسپیر ساخته شد و تاثیراتی که از فیلم های وسترن گرفته می بود را با سبک روایی منحصربفرد ژاپنی ترکیب کرد. قسمت هایی از داستان نیز از افسانه های مربوط به یک ارباب مشهور به نام موری موتوناری الهام گرفته شده می بود. فیلم آشوب اولین و تنها نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای کوروساوا در پی داشت، در حالی که امی وادا به گفتن طراح لباس فیلم اسکار قسمت بهترین طراحی لباس را به دست آورد. این فیلم حماسی ترکیبی فوق العاده از سبک بازیگری تئاتری سنتی ژاپن و سبک بازیگری مدرن است تا شخصیت ها زیاد سنتی، قدیمی تر و متمرکزتر نمود کنند.
آشوب در رابطه ارباب ایچیمونجی (تاتسویا ناکادای) است که تصمیم می گیرد قلمرو خود را به سمت تکه تقسیم کرده و به سه پسرش به نام های جیرو، تارو و سابورو بسپارد. تقسیمی که توسط او صورت می گیرد کاملاً منطقی و عادلانه است اما سه برادر زیاد سریع برای برتری بر یکدیگر و گرفتن سهمی زیاد تر، با هم دچار می شوند. این فیلم حماسی نزدیک به سه ساعت طول داشته و یک ضیافت بصری و سینمایی است که برای زمان ها در ذهن شما باقی خواهد ماند. مسئله دلنشین این که این فیلم یکی از پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینمای ژاپن است و با بودجه ای در نزدیک به ۱۲ میلیون دلار ساخته شد.

۱- ایکیرو (۱۹۵۲)
تراژدی که شما را به فکر وا می دارد
ایکیرو در زبان ژاپنی به معنی «زیستن» یا «زندگی کردن» است که به خوبی مطلب های مبهم و نهان فیلم را در خود دارد. این شاهکار برای ماهیت خود یکی از مهم ترین فیلم های کارنامه هنری کوروساوا است: یک تراژدی که شما را به فکر کردن در رابطه زندگی فرو می برد. در واقع این فیلم می توانست مهم ترین فیلم کوروساوا باشد اگر چه همه این گفتن را متعلق به هفت سامورایی می دانند. فیلم ایکیرو به شکلی سرراست به معنی زندگی، نقد بوروکراسی پرداخته و بازدید می کند که چطور کار و شهرسازی بر زندگی خانوادگی تاثییر گذاشته است. تاکاشی شیمورا، یکی از بازیگران همیشگی فیلم های کوروساوا، نقش مهم فیلم را بازی می کند و بازی او عمدتاً در زمره بهترین بازی های سینما قرار می گیرد، نه تنها در بین بازیگران ژاپنی یا بازیگران یک دوره خاص بلکه تاریخ سینما.
ایکیرو داستان واتانابه (شیمورا) را جستوجو می کند، کارمندی در اغاز بازنشستگی که ۳۰ سال خدمت کرده است. واتانابه همیشه منفعل، وفادار و بی اعتنا به اطرافش بوده و فقطً خود را در کار غرق می کرده است. سپس از این که می فهمد به سرطان مبتلا شده و کمتر از یک سال دیگر زنده است، واتانابه تصمیم می گیرد مقداری خوشی و نشاط را پیش از مرگ توانایی کند. تراژیک، احساسی و غم انگیز، ایکیرو با پاسداشت زندگی خوشایند می شود و به همین خاطر است که از تعداد بسیاری جهات باید به گفتن یک فیلم شاد در نظر گرفته شود. این فیلم یکی از مهم ترین دستاوردهای کوروساوا در سینما و یکی از احساسی ترین و ملموس ترین فیلم های تاریخ سینماست.
دسته بندی مطالب
[ad_2]