[ad_1]
به گزارش دلچسب
مگنوس کارلسن موفق شد در نبردی درخشان برابر چت جیپیتی به پیروزی برسد.
به گزارش خبرگزاری ورزش ایران (دلچسب )، کارلسن به گفتن مرد شماره یک شطرنج جهانی با مطلب «بعضی اوقات اوقات زمان سفر حوصلهام سر میرود»، بازی شطرنجش با چت جی پی تی را به طور عمومی انتشار کرد، دیداری که این استاد بزرگ نروژی در آن بدون از دست دادن حتی یک مهره به پیروزی رسید.
کارلسن تنها در ۵۳ دقیقه توانست این بازی را با همه مهرههایش به آخر رساند، در حالی که چت جی پی تی همه سربازهایش را از دست داده می بود، همان طور که در اسکرین شاتهای منتشرشده توسط این شطرنجباز نروژی دیده میشود.
در واقع، هوش مصنوعی از بازی شماره یک جهان تمجید کرده است. مطابق تصاویر منتشرشده، چت جی پی تی خطاب به این استاد بزرگ نوشت: «تسلیم میشوم. بازی شما منظم، تمیز و دقیق می بود.»
کارلسن در جواب اظهار داشت که هوش مصنوعی «در ابتدا زیاد خوب بازی کرد اما موفق نشد آن را به درستی ادامه دهد.» او سپس نظر این هوش مصنوعی را در رابطه بازی خودش سوال کرد. چت جی پی تی جواب داد: «بازی شما چندین ویژگی مثبت داشت. از گشایش، صبر، آگاهی تاکتیکی و توانایی در آخر بازی شما تعریف کردم. سطح توانایی شما را بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ فیده یا USCF تخمین میزنم، حتی زیاد تر اگر دقت تاکتیکی شما همینطور باقی بماند.»
تاریخ شطرنج ناظر رویاروییهای تاریخی بین انسانها و کامپیوترها بوده است که هرکدام نتایج متغیری داشتهاند. هرچند این مسابقات سالها پیش اغاز شدند اما یکی از معروفترین آنها در سال ۱۹۹۶ رقم خورد که گری کاسپاروف در یک مسابقه ششگانه توانست «دیپ بلو» را ناکامی دهد. این مسابقه تاریخی می بود چون سوالات تازهای درمورد توانایی ماشینها و امکان رقابت آنها با انسانها را نقل کرد.
با پیشرفت فناوری، کامپیوترها تکامل اشکار کردند. ولادیمیر کرامنیک در سال ۲۰۰۲ با رویکردی محافظه کارانه در هشت بازی برابر «دیپ فریتز» به تساوی دست اشکار کرد. بعد از آن، مسابقاتی بین انسانها و ماشینها در برابر «هیدرا»، «فریتز هشت» و «دیپ جونیور» در سال ۲۰۰۴ برگزار شد.
- نویسنده : وحید فغانی
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع