هوش مصنوعی علتکاهش ترافیک وب‌سایت‌ها نشده است_دلچسب

[ad_1] به گزارش دلچسب

گوگل گزارش‌هایی که در آنها ادعا شده می بود منفعت گیری از ابزارهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی علت افت ترافیک وب‌سایت‌ها خواهد شد را رد کرد. غول فناوری می‌گوید حجم کلی کلیک‌های ارگانیک به وب‌سایت‌ها از طریق موتور جستجوی گوگل نسبت به سال قبل «تقریباً ثابت» باقی مانده و کیفیت کلیک‌ها نیز اندکی افزایش یافته است.

«لیز رید»، معاون ارشد گوگل و مدیر قسمت جستجو، در پست وبلاگ این شرکت نوشت:

«داده‌های ما برخلاف گزارش‌های شخص ثالثی می باشند که افت شدید ترافیک را به نادرست نشان خواهند داد؛ گزارش‌هایی که زیاد تر بر پایه راه حلهای معیوب، مثالهای محدود یا تغییرات ترافیکی پیش از اراعه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تهیه شده‌اند.»

یقیناً گوگل تا این مدت هیچ داده اشکار و دقیقی برای اثبات این ادعا انتشار نکرده است. حتی در صورتی که این ادعا را درست بدانیم، نمی‌توان منکر این نوشته شد که ویژگی‌های هوش مصنوعی هم چنان بر جریان ترافیک تأثیر گذاشته‌اند.

خود گوگل نیز به‌طوری به این نوشته اشاره کرده است. رید می‌گوید:

«تحول در حرکت کاربران علتشده ترافیک برخی وب‌سایت‌ها افت و برخی دیگر افزایش یابد.»

اما گوگل اشاره‌ای به این که چه تعداد سایت بازدید از دست داده‌اند یا افزایش داشته‌اند نمی‌کند.

گوگل طی سال‌های تازه موتور جستجوی خود را برای جواب‌گویی مستقیم‌تر به سوالات کاربران بازطراحی کرده و اکنون این جواب‌ها با پشتیبانی هوش مصنوعی و ویژگی «AI Overviews» در بالای نتایج نمایش داده خواهد شد. این چنین در برخی جستجوها امکان تعامل مستقیم با چت‌بات گوگل نیز فراهم شده است.

بااین‌حال گوگل معتقد است که این تغییرات لزوماً ساختار جستجو را به‌طور جدی دگرگون نکرده‌اند. از نگاه گوگل، کاربران به‌طور طبیعی فهمید سایت‌های فرد دیگر برای جستجو شده‌اند و تمایل دارند این کار را در جاهایی همانند انجمن‌ها، ویدیوها، پادکست‌ها و محتوای توانایی‌محور اغاز کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و سلامتی را در وب سایت خبری دلچسب بخوانید.

رید در این‌باره نوشت:

«مردم زیاد تر به سمت سایت‌هایی می‌روال که در آن‌ها می‌توانند صداهای واقعی و ازمایش ها دست‌اول را بشنوند.»

به‌عبارتی، به‌نظر می‌رسد Google.com دیگر نقطه اغاز همیشگی کاربران برای جستجوهای آنلاین نیست. پیش‌تر هم نشانه‌هایی از این نوشته وجود داشت. به‌گفتن مثال، در سال ۲۰۲۲، یکی از مدیران گوگل اعتراف کرده می بود که پلتفرم‌هایی همانند تیک‌تاک و اینستاگرام بخشی از سهم جستجوی گوگل و نقشه را تصاحب کرده‌اند.

گوگل از افزایش «کیفیت کلیک‌ها» می‌گوید

گوگل در پست خود این چنین تلاش کرده تعریف ترافیک را هم تحول دهد. اکنون به‌جای تمرکز بر تعداد کلیک، از ناشران می‌خواهد که به «کیفیت کلیک» دقت کنند. این شرکت مدعی است که میانگین کیفیت کلیک‌ها افزایش یافته و کاربران «کلیک‌های باکیفیت‌تری» نسبت به سال قبل انجام خواهند داد. یقیناً گوگل دقیقاً اشکار نکرده این افزایش چه مقدار بوده است.

منظور گوگل از «کلیک‌های باکیفیت» وقتی است که کاربر روی لینک یکی از نتایج جستجو کلیک کرده و بعد از ورود به وب‌سایت محتوای آن را مطالعه می‌کند.

گوگل این چنین تلاش کرده تا هوش مصنوعی را به‌گفتن فرصتی برای افزایش دیده‌شدن ناشران معارفه کند. رید در این رابطه می‌گوید:

«در AI Overviews، کاربران اکنون لینک‌های بیشتری نسبت به قبل مشاهده می‌کنند. سوالات زیاد تر و لینک‌های زیاد تر یعنی زمان‌های زیاد تر برای نمایش سایت‌ها و دریافت کلیک.»

آمار ترافیک وب‌سایت‌ها

با‌این‌حال، برخی گزارش‌ها نشان خواهند داد که هوش مصنوعی تا این مدت نتوانسته افت کلیک‌ها را جبران کند. تک‌کرانچ بر پایه مطالعه تازه Similarweb می‌گوید از زمان معارفه AI Overviews، تعداد جستجوهایی که تبدیل هیچ کلیکی روی وب‌سایت‌های خبری نشده، از ۵۶ درصد به ۶۹ درصد رسیده است.

گوگل هم به‌نظر می‌رسد از این روال آگاه است؛ چون اخیراً محصولی برای ناشران معارفه کرده که به آن‌ها پشتیبانی می‌کند افت ترافیک را با راه حلهایی همانند پرداخت خرد یا جذب مخاطب برای خبرنامه‌ها، جبران کنند.

دسته بندی مطالب

اخبار فرهنگی

اخبار فناوری

خبر های اقتصادی

خبرهای ورزشی

اخبار کسب وکار

اخبار پزشکی

[ad_2]

پیشنهاد ما به شما

لامینه یامال

لامینه یامال به بیماری لاعلاج مبتلا شد_دلچسب

[ad_1] به گزارش دلچسب لامینه یامال، توانایی استثنایی بارسلونا و تیم ملی اسپانیا، در حالی …