[ad_1]
به گزارش دلچسب
رئیس کل سازمان گسترش تجارت ایران نقل کرد؛
رئیس کل سازمان گسترش تجارت ایران ضمن پیشقراول خواندن صادرات بر بهروز کردن استراتژیهای صادراتی، شناسایی، کشف و نگه داری بازارهای صادراتی اصرار کرد.
خبرگزاری موج
، محمدعلی دهقاندهنوی در سومین روز از سلسله نشستهای ۷ روز باصادرات در نشست تشکیل صادرات محور، با اشاره به ابتکار طراحی یک هفته با صادرات در بیست و نهمین دوره روز ملی صادرات، او گفت: روز ملی صادرات در دورههای قبل، محدود به یک روز میشد اما در سال جاری با مقصد نهادینه کردن نوشته صادرات در یک زمانبندی یک هفتهای تلاش داریم که این نوشته را در سرزمین برجسته سازیم.
وی با گفتن این که ما از استراتژی جایگزینی واردات به استراتژی گسترش صادرات رسیدیم، او گفت: در دو دهه قبل او گفت و گوهای رسانهای بسیاری با این مضمون نقل میشد که باید استراتژی واردات را جانشین کنیم یا بر گسترش صادرات متمرکز شویم؟ در نهایت در سالهای تازه بیشترین تمرکز بر استراتژی گسترش صادرات معطوف شد.
معاون وزیر صمت با مطرح این سوال که در چه مرحلهای باید به استراتژی صادرات فکر کنیم؟ تصریح کرد: آیا باید ما شرکتهای قوی داشته باشیم که برای مازاد تشکیل داخلی بازارهای تازه خلق کنند؟ یا باید در قدم نخست بازارهای تازه اشکار و برای آنها محصولات تشکیل کنیم؟ احتمالا سوال دوم را کارا تر و اثربخشتر ببینیم. در این شرایط بازارها را باید رصد و زمانها را شناسایی و تولیدات را بر پایه نیازهای آنها طراحی کنیم.
دهقاندهنوی با اصرار بر چابکی در تشکیل با مقصد ماندگاری در بازارهای صادراتی تازه، او گفت: نگاه صادراتی نیرومندتر با برنامه محور تر باید داشته باشیم؛ در برخی بازارهای صادراتی محصولات باکیفیتی به علت پایین بودن سطح درآمد مردم و یا نیازهای مقطعی آنها صادر نمیکنیم اما امکان پذیر این شرایط چندان پایدار نباشد اما ما هم چنان اصرار داریم که با روش قبل ادامه بدهیم در نتیجه امکان پذیر بازار های اسبق خود را از دست بدهیم.
رئیس کل سازمان گسترش تجارت ایران ضمن سپاس اختصاصی از معاون صنایع عمومی وزارت صمت، برای همکاری در برگزاری این نشست، اظهار داشت: نشست تشکیل صادرات محور، کار مشترک سازمان گسترش تجارت ایران و معاونت صنایع عمومی است. اگر از سازمان گسترش تجارت ایران خواسته میشود صادرات سرزمین را گسترش بدهد، راهی جز این نداریم که از قسمتهای تولیدی پشتیبانی بخواهیم و از آنها بخواهیم که در کنار ما قرار بگیرید. برعکس آن هم وجود دارد؛ در قسمت تولیدیمان هم اگر بخواهیم تشکیل پررونق باشد و اشتغال را نگه داری کنیم، چارهای جز این نداریم که بر روی استراتژیهای صادراتی، کشف بازارهای تازه و نگه داری بازارهای حاضر بیاندیشیم.
دهقان دهنوی در آخر نشست تشکیل صادرات محور را نمادی برای پیوند این دو قسمت دانست و او گفت: صادرات میتواند پیشقراول و راهنمای تشکیل باشد. یعنی ملزوم نیست که ما اول کالایی را تشکیل بکنیم و سپس قسمت صادراتمان فعال بشود؛ میتواند صادرکننده این سیگنال را به تولیدکننده بدهد که چه چیزی با چه مشخصاتی برای من تشکیل بکند
دسته بندی مطالب
[ad_2]منبع