مرگبارترین سال دهه تازه؛ تلفات جاده‌ای با ۲۰ هزار کشته رکورد زد_دلچسب

به گزارش دلچسب

سالم‌خبر: عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی به دیده بان ایران او گفت: متأسفانه سال قبل بعد از ۱۰ سال، رکورد بیشتر از ۲۰ هزار فوتی ناشی از تصادف را ثبت کردیم و این در حالی‌ است که طی یک دهه قبل مدام آمار تلفات زیر ۲۰ هزار نفر می بود یقیناً به‌علت شیوع کرونا و افت مسافرت‌ها در سال‌های قبل، آمار سفرها بعد از آن افزایش اشکار کرد که نتیجه آن افزایش تلفات شد

 

رانندگی، پیش از هر چیز، به فرهنگ نیاز دارد
وی با اشاره به لزوم افت تلفات جاده‌ای افزود: همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند، واقعاً نباید حتی یک کشته در حوادث رانندگی داشته باشیم. آمارهای ما مبنای بین‌المللی دارد و در اختیار دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر قرار می‌گیرد.

مسجدی در ادامه گفت: مطالعات ما مشخص می کند بخشی از علل این حالت، به کیفیت نامناسب خودروها از نظر فنی، مشکلات حاضر در جاده‌ها و راه‌ها، و قسمت دیگر به مسائل فرهنگی بازمی‌گردد. رانندگی، پیش از هر چیز، به فرهنگ نیاز دارد.

وی با گفتن این که فرهنگ رانندگی قضیه‌ای است که همه دستگاه‌ها

بر آن اتفاق نظر دارنداظهار کرد: دستگاه‌های گوناگون همچون پلیس، اورژانس، وزارت بهداشت و دیگر نهادها همه انها اعتقاد دارند که افت تصادفات نیازمند عزم و اراده ملی است. اگر راننده‌ای فرهنگ رانندگی را مراعات نکند، شدت مجاز را در نظر نگیرد، کمربند ایمنی نبندد و به الزامات قانونی بی‌دقت باشد، طبیعی است که حادثه‌ای برای خود  یا دیگران در جاده تشکیل می‌کند.

 بین ۷ تا ۱۰ درصد مصدومان تصادفات دچار معلولیت‌های دائمی خواهد شد

رئیس سازمان پزشکی قانونی سرزمین با اصرار بر این که ما هر چه مقدار در این حوزه اندوخته‌گذاری کنیم، قیمت دارد او گفت:  بر پایه مطالعات انجام‌شده، سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست خواهند داد و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر نیز دچار صدمه دیدن خواهد شد که بین ۷ تا ۱۰ درصد آن‌ها دچار معلولیت‌های دائمی خواهد شد.

مسجدی افزود: هزینه‌ای که این حوادث بر دوش نظام سلامت و بیت‌المال می‌گذارد، زیاد سنگین است. مطابق برآوردها، میانگین هزینه هر مصدوم در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۹ میلیارد تومان در طول عمر بوده است؛

بسته به شرایط، امکان پذیر فردی ۲۲ سال یا حتی ۶۰ سال با این صدمه زندگی کند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصاد، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و سلامتی را در وب سایت خبری دلچسب بخوانید.

مسجدی با پافشاری بر الزام پیشگیری به جای درمان اظهار کرد: اگر این هزینه‌ها در قسمت پیشگیری، ترقی کیفیت خودروها و اصلاح نقاط حادثه‌خیز  که تعداد آن‌ها به حرف های متولیان نزدیک به پنج هزار نقطه است و سال‌ها است بودجه‌هایی برای رفعشان تعلق می‌یابد صرف شود می‌توان صرفه‌جویی بزرگی انجام داد. علاوه بر آن، از تعداد بسیاری از تلفات، مصدومان و معلولیت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای جلوگیری خواهد شد.

رئیس پزشکی قانونی با اشاره به این که مشکلات تنها در جاده‌های بین‌شهری نیست، به دیده بان ایران او گفت: در راه‌های شهری نیز با چالش‌های شبیهی مواجه هستیم. بر پایه تقسیم‌بندی ما، تلفات درون‌شهری، برون‌شهری و حتی در جاده‌های فرعی قابل‌دقت است.

مسجدی خاطرنشان کرد: از نظر ما هیچ تفاوتی ندارد که یک جاده به سمت پالایشگاه، معدن یا هر مسیر فرد دیگر باشد؛ هر جایی که ماشین در آن تردد دارد، باید دارای استانداردهای ملزوم برای رانندگی ایمن باشد.

دسته بندی مطالب

اخبار فرهنگی

اخبار فناوری

خبر های اقتصادی

خبرهای ورزشی

اخبار کسب وکار

اخبار پزشکی

پیشنهاد ما به شما

نماینده‌تراشی غیرقانونی در برنامه‌های سلامت!

نماینده‌تراشی غیرقانونی در برنامه‌های سلامت!_دلچسب

به گزارش دلچسب سالم‌خبر: رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت ایران با انتشار کردن نامه‌ای رسمی خطاب به …