به گزارش دلچسب
استارتاپ Nucleus Genomics که با معارفه محصولی موسوم به Nucleus Embryo در اواسط خرداد سروصدای بسیاری بهپا کرده می بود، اکنون با راهاندازی جاهطلبانهترین کمپین تبلیغاتی خود در شهر نیویورک مجدد جنجالی شده است. این استارتاپ ادعا میکند که با فناوریهای نوین میتواند خصوصیات رویان فرزند شما همانند قد و هوش (IQ) او را پیشبینی کند و انتخاب بهترین رویان را ممکن سازد.
کمپین تبلیغاتی استارتاپ Nucleus Genomics حول محور یک شعار مهم در نیویورک راهاندازی شده است: «بهترین فرزند خود را داشته باشید.» این استارتاپ ادعا میکند که علم ژنتیک بیسروصدا چشماندازی را تحول داده که خانوادهها میتوانند پیش روی خود داشته باشند و تقریباً هیچکس از آن مطلع نیست.
استارتاپ Nucleus Genomics که توسط جوانی ایرانیالاصل بهنام «کیان صادقی» تأسیس شده، این چنین پوستری در کنار فروشگاه شرکت American Eagle قرار داده که میگوید: «این بچهها ژنهای بسیارای دارند.» این تبلیغ با منفعت گیری از شباهت لغات Gene و Jean در واقع ارجاعی به شلوارهای جین شرکت American Eagle هم دارد که چندی قبل با تبلیغی با وجود «سیدنی سویینی» حاشیهساز شده می بود.

فناوری استارتاپ Nucleus به مشتریان این شرکت اجازه میدهد رویان مورد نظر خود را بر پایه بیشتر از ۲ هزار پیشبینی ژنتیکی تحلیل، قیاس و انتخاب کنند. این فناوری نهتنها مشکلات احتمالی سلامتی را بازدید میکند، بلکه میتواند نگاهی به خصوصیات فیزیکی همانند رنگ چشم و مو و قد فرزندان داشته باشند.

همین قضیه موجی از انتقادات را علیه Nucleus بهوجود آورده و برخی میگویند این شرکت از IVF برای خلق کودکان خاص منفعت گیری میکند. عدهای از کاربران شبکههای اجتماعی باور دارند که این فناوری مثال بارزی از یک «دیستوپیای وحشتناک» است. این شرکت به منفعت گیری از «اصلاح نژاد» برای سودآوری نیز متهم شده است.
اما از نظر دیگر، مدافعان این فناوری میگوید Nucleus فقطً انتخابهای بیشتری به والدین اراعه میکند. یکی از کاربران در پستی نوشته است: «نمیخواهید فرزندان بهترین خروجی ممکن را داشته باشد؟ اگر فرایند IVF را پشت سر میگذارید، چرا یک رویان اتفاقی را بهجای بهترین نسخه ممکن انتخاب کنید؟»
نیویورک پست میگوید این استارتاپ از زمان راهاندازی کمپین تبلیغاتی خود با افزایش ۱۷۰۰ درصدی فروش روبه رو شده است.
دسته بندی مطالب