جزئیات جدید از حادثه شب گذشته در تنگه هرمز

به گزارش تابناک، احسان تقدسی، فعال رسانه‌ای در شبکه ایکس نوشت: اکنون مشخص شده است که در شب تاریخی جمعه در تنگه هرمز، چه بر سر ناوهای آمریکایی آمده که ترامپ به سرعت پس از آن تهدید به حمله هسته‌ای کرد.

براساس گزارش‌ها، ۳ ناو آمریکایی در حین تلاش برای عبور از تنگه هرمز به شدت آسیب دیدند. پیش از آغاز درگیری، آمریکایی‌ها برای عبور آسان از تنگه، جنگ الکترونیکی شدیدی را آغاز کردند تا با از کار انداختن رادارهای ایران به راحتی عبور کنند. در تاریکی شب، ایران به شلیک موشک‌های ضد تشعشع پرداخت. آمریکایی‌ها در وسط دریا گرفتار شدند.

هدف از این موشک‌ها نابودی بخش‌های راداری ناوهای آمریکایی بود که بر اساس گزارش‌ها، سیستم رادار هر سه ناو کاملاً منهدم شد و یکی نیز به شدت دچار آتش‌سوزی شد که هنوز از وضعیت آن اطلاعی در دست نیست. موشک ضد تشعشع که به آن موشک ضد رادار نیز گفته می‌شود، یک سلاح تاکتیکی برای شناسایی و نابودی منابع انتشار امواج رادیویی دشمن، به‌ویژه سامانه‌های راداری است. این موشک نقشی حیاتی در جنگ‌های الکترونیکی دارد و با از کار انداختن رادارها، سامانه‌های پدافند هوایی دشمن را کور و کر می‌کند.

در جهان تنها ۶ کشور آمریکا، ایران، روسیه، چین، برزیل و انگلیس این نوع موشک را دارند و تنها ایران مدل‌های پیشرفته‌اش را تولید کرده است. این یکی از توانایی‌های موشکی ایران به شمار می‌رود که بیش از ۲ ماه است تنگه هرمز را مسدود کرده است.

موشک ضد تشعشع در هدف‌گیری کاملاً غیرفعال عمل می‌کند و هیچ سیگنالی از خود صادر نمی‌کند، برخلاف موشک‌های معمولی که با رادارهای خود هدف را شناسایی می‌کنند.

موشک‌های ایران دارای قابلیت مهمی به نام «حافظه هدف» هستند؛ یعنی اگر رادار دشمن برای فرار ناگهان خاموش شود، موشک آخرین موقعیت آن را در حافظه خود ذخیره کرده و به مسیر خود ادامه می‌دهد.

1851965 840 4

پیشنهاد ما به شما

2300420 173

بررسی چالش‌های کالابرگ در ماه پنجم حذف ارز ترجیحی

با ورود به ماه پنجم حذف ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی و ارائه کالابرگ یک میلیون …