[ad_1]
«مازیار بیگلو»، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای ماشین، در حاشیه یک نشست خبری، نارضایتی قطعهسازان از صنعت خودروسازی ایران را فرمود. به حرف های او، تنها خودروها و قطعههای چینی اجازه اراعه در بازار ما را دارند. به این علت همه خودروها و قطعات آنها در بازار ما چینی شدهاند.
به حرف های رئیس انجمن قطعهسازان، خودروسازان داخلی ۵۴۴ میلیون دلار ثبت خواست برای واردات قطعات را انجام دادهاند. به گفتن دیگر، خودروسازان تمایلی به خرید قطعات از قطعهسازان داخلی ندارند و بهجای آن ترجیح خواهند داد تا قطعهها را از طریق واردات و شرکتهای چینی فراهم کنند.
این عمل خودروسازان جهت نارضایتی قطعهسازان شده است. شرکتهای قطعهسازی داخلی مدام از پرداختهای دیرهنگام خودروسازان بابت خواستهایشان ناخشنود می باشند. درهمینحال، خودروسازان میلیاردها تومان را هزینه ثبت خواست خرید قطعات از شرکتهای چینی میکنند. به این علت اعتراض قطعهسازان به اینکار قابل فهمیدن است.
صنعت خودروسازی ایران و مشکلات همیشگی
یقیناً خودروسازان دلایل خود را برای خرید قطعه از چینیها دارند. به گفتن آنها، قطعهسازان داخلی قطعات را گرانتر از چینیها میفروشند. به این علت خرید قطعات از چین برای خودروسازان صرفه بیشتری دارد. این رویه که نوعی لجبازی بین قطعهسازان و خودروسازان است، علتمیبشود تا صنعت خودروسازی ایران بیشتر از قبل در اختیار چینیها قرار بگیرد.
این چنین بخوانید: سختی قطعه سازان برای افزایش مجدد قیمت ماشین ادامه دارد
مازیار بیگلو در قسمت فرد دیگر از سخنانش به افتنظارت از سوی وزارت صمت عیب گرفت. به حرف های او، در هیچ برههای در حوزه ماشین و قطعه تا این اندازه علنی به سمت چین نرفته بودیم. نهادهای نظارتی و وزارت صمت خود را به خواب زدهاند و پولی که باید به جیب کارگر و صنعت ایران برود به جیب چینیها میرود. بیگلو در ادامه او گفت: «در شرایط جاری خودروساز زیانده، قطعهساز و مصرفکننده ناخشنود و فقط شرکتهای چینی راضی می باشند. یقیناً در آخر باید اضافه کنیم که صنعت قطعهسازی نیز نقطه ضعفهای تعداد بسیاری دارد و همین موارد علتشده است تا مشتریان نیز از کیفیت قطعات داخلی رضایت نداشته باشند.»
منبع