[ad_1]
کمیسیون رقابت و مصرفکنندگان استرالیا (ACCC) در عکس العمل به گسترش سریع پلتفرمهای دیجیتالی همانند آمازون، اپل، گوگل، متا و مایکروسافت در این سرزمین خبرداد که قوانین رقابتی جدیدی برای کنترل این پلتفرمها نیاز است. این کمیسیون در آخرین گزارش خود برای استعلام خدمات پلتفرم دیجیتال، این نگرانی را نقل کرده که گسترش این پلتفرمها علترفتارهای مضری همانند جمعآوری دادهها از کاربران میبشود، مشتریان را محدود میکند و قوت انتخاب آنها را افت میدهد.
بر پایه گزارش رویترز، رئیس ACCC حرف های است که اصلاحات پیشنهادی ما شامل فراخوانی برای حمایتاز مصرفکنندگان و کدهای خدماتی خاص برای جلوگیری از رفتارهای ضدرقابتی در پلتفرمهای دیجیتالی است. یقیناً ACCC یافتههای خاصی از حرکت ضدرقابتی در این پلتفرمها نیافته است، اما میگوید که پلتفرمهای دیجیتال با قوت بازار زیاد خود میتوانند از روشهایی همانند بستهبندی خاص محصولات، از پیش نصببودن برنامهها و تنظیمات پیشفکر برای محدودکردن انتخاب مشتری یا جلوگیری از نوآوری منفعت گیری کنند.
نظارت و قوانین زیاد تر استرالیا بر پلتفرمهای دیجیتال
ACCC دریافته است که این شرکتها دسترسی بیشازحدی به دادههای مصرفکنندگان دارند، و همیشه نیز از سیاستهای نگه داری حریم خصوصی تبعیت نمیکنند. اشکار نیست که دادههای جمعآوریشده توسط این پلتفرمها زیاد تر از آن چیزی است شرکتها برای بهبود کارکرد دستگاه یا محصول خود به آن نیاز دارند یا خیر.
این رگولاتور این چنین خواستار تعهدات اجباری جدیدی برای همه پلتفرمهای دیجیتال است. این تعهدات برای رسیدگی به کلاهبرداریها، برنامههای زیان اور، و نقد و بازدیدهای جعلی انجام خواهد شد. به حرف های ACCC، این قوانین رقابتی باید چالشهای احتمالی ناشی از فناوریهای نوظهور همانند هوش مصنوعی و حقیقت مجازی را نیز بازدید کند.
در اغاز سال ۲۰۲۳، ACCC برنامههایی برای بازدید اکوسیستم اراعهدهندگان خدمات پلتفرم دیجیتال در استرالیا را بهگفتن بخشی از یک تحقیق پنجساله خبرداد.
یکی از سخنگویان آمازون در جواب به این گزارش حرف های است: «ما تا این مدت درحال برسی جزئیات گزارش هستیم.» شرکت متا نیز از اظهارنظر خودداری کرده است. اپل، گوگل و مایکروسافت نیز به خواست رویترز برای جواب به این گزارش واکنشی نشان ندادهاند.
منبع