[ad_1]
، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و گسترش زیربناهای حملونقل در دومین روز از هفتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، در خصوص برنامههای این شرکت در حوزه ریلی او گفت: احداث هزار کیلومتر مسیر ریلی توسط شرکت ساخت و گسترش زیربناهای حملونقل در برنامه گسترش هفتم دیده شده که ۳ هزار و .. در حال ساخت قرار دارد و مطالعات نزدیک به ۶ هزار و .. هم انجام شده است.
خادمی در خصوص تعهدات این شرکت برای اجرای پروژهها اظهار کرد: نزدیک به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان قرارداد برای اجرای پروژه منعقد شده که ۱۰۰ هزار میلیارد آن از محل استیجاری است و قیمت روز آنها نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد میبشود.
او گفت: اعتبار سالانه و آنچه در سال قبل دریافت شده نزدیک به ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که برای زیرساختهای سرزمین هزینه شده است.
به حرف های خادمی برای امسال نیز ۲۴ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده که پیشبینی میکنیم به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. قرادادهای جاری ۸۰ هزار میلیارد تومان است که چون مربوط به سالهای قبل است، قیمت روز آنها زیاد تر میبشود. به این علت مطابق اعتباری که داده میبشود، متوسط عمر پروژههای ما ۱۰ ساله است.
مدیرعامل شرکت ساخت و گسترش زیربناهای حملونقل با گفتن این که از محل فروش نفت، ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، او گفت: طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل بشود، ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش مییابد.
خادمی با اشاره به انعقاد سه تفاهمنامه با شرکتهای ایرانی او گفت: علائم و سیگنالینگ خطوط راهآهن از سال ۱۳۸۵ به علت افتمنابع بهسازی نشده بوده و این نوشته مورد تقاضای منفعتبرداران بوده است. از این رو در راستای خودکفایی در حوزه ریلی، قسمت سیگنالینگ را با یک شرکت ایرانی وابسته به وزارت دفاع، به قرارداد رساندیم تا برای خطوط ریلی تازه، عمل های سیگنالینگ با استانداردهای شرکت راهآهن انجام بشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اصرار کرد: تشکیل ریل ملی در سال ۱۳۹۶ توسط ذوبآهن به انجام رسید و دو سال پیش هم سوزن ریل توسط یک شرکت ایرانی در عرصه بومیسازی خطوط ریلی انجام شد.
او همین طور گفت: این چنین موافقتنامه اولیه برای سه آزادراه پردیس به هراز، همدان به کرمانشاه و ارومیه به تبریز انجام شد و یک تفاهمنامه هم برای اتصال کارخانههای سیمان تامین به شبکه ریلی سرزمین می بود.
خادمی با گفتن این که زیرساختهای حاضر حمل ونقل مشابه با تشکیل ماشین یا خدمات حملونقلی نیست، افزود: به گفتن کشوری که میتوانیم درآمد خوب و پایداری برای سرزمین از جنبه ترانزیتی داشته باشیم، زیرساختهای ما هم برای داخل سرزمین و هم برای تراتزیت کم است.
نزدیکترین، ایمنترین و راحتترین مسیرها از ایران میگذرد
مدیرعامل شرکت ساخت و گسترش زیربناهای حملونقل اظهار کرد: با دقت به حالت جغرافیایی سرزمین ما، وقتی همه خطوط تجارت دنیا از ایران عبور میکرد، همین اکنون هم نزدیکترین، ایمنترین و راحتترین مسیرها از ایران میگذرد، اما ما باید کریدورهایمان را در قیاس با کریدوهای دنیا تکمیل کنیم.
خادمی در ادامه گفت: امروزه در خاورمیانه رقابت کریدورهاست و چند سرزمین با هم قرارداد میبندند و برای آینده ترانزیتی خود کریدور میسازند. ما با دقت به موقعیتی که داریم، نیازی به تبلیغ نداریم و اگر کریدورها را بسازیم، صاحب بار از آن منفعت گیری میکند.
ظرفیت افزایش بار در ایران ۶ برابر زیرساختهای جاری است
مدیرعامل شرکت ساخت و گسترش زیربناهای حملونقل ظرفیت افزایش بار در ایران را ۶ برابر زیرساختهای جاری دانست و او گفت: زیرساختهای ما از جمله بزرگراهی، آزادراهی و ریلی باید گسترش اشکار کند. تکمیل کریدورهای ریلی باید در برنامه باشد که این نوشته در دولت سیزدهم هم مورد دقت است و برنامهها تعیین شده و به وجود مقام معظم رهبری هم رسیده است.
خادمی با گفتن این که از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، او گفت: این پروژهها شامل خط ریلی رشت – آستارا، چابهار به مشهد، از بین بردن گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و این چنین شیراز به بوشهر است.
او گفت: این مسیرها در قالب تهاتر نفتی دیده شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اندوخته برای آنها تعیین شده است. طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل بشود، ظرفیت خطوط ریلی ما را نزدیک به دو برابر میکند و ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش مییابد.
خادمی با گفتن این که از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، او گفت: این پروژهها شامل خط ریلی رشت – آستارا، چابهار به مشهد، از بین بردن گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و این چنین شیراز به بوشهر است.
منبع