[ad_1]
در یک ماه مانده به کریسمس ارامنه ایران،کاربران دیوار عبارات مرتبط با کریسمس را ۸۸ هزار بار جستجو کردهاند که در بین آنها «درخت کریسمس» و «مجسمه بابانوئل» صدرنشین بودهاند.
کاربران دیوار در یک ماه قبل بیشتر از همهٔ لوازم مرتبط با جشن کریسمس، «درخت مصنوعی کریسمس» را جستجو کردند. در این زمان، اهالی اهواز، همدان و قم مشتریهای پروپاقرصتری برای آگهیهای کریسمس بودهاند.
مسیحیان ایران مطابق سرشماری ۱۳۹۵ بیشتر از ۱۳۰ هزار نفرند، اکثریتشان را ارامنه، بخشیشان را آشوریان و بخشی را هم ایرانیانی از اقوام دیگر راه اندازی خواهند داد. تاریخ جشن کریسمس ارامنه متفاوت با دیگر مسیحیهای جهان است. عموم مسیحیان جهان، کریسمس را در ۲۵ دسامبر (۴ دی)، یعنی ۶ روز قبل از اغاز سال نو میلادی، جشن میگیرند، اما کریسمسِ مسیحیان ارمنی ۵ ژانویه (۱۶ دی)، یعنی روز پنجم سال نو میلادی، است. دلیلش هم اختلافی است که در بین مسیحیان بر سر تاریخ تولد عیسی مسیح وجود دارد.
از آنجا که ارمنیان هموطنمان قسمت عمده مسیحیان ایران را راه اندازی خواهند داد، نگاهی انداختهایم به آمار آگهیهایی که در دیوار و در ربط با لوازم این جشن، در یک ماه منتهی به کریسمسِ ارامنه، انتشار شده تا با حال و هوای این جشن آیینی زیاد تر آشنا شویم.
کریسمس ارمنی، یلدای ایرانی
به نقل از اتاق خبر دیوار، بازار لوازم کریسمس تقریبا از یک ماه قبل رونق میگیرد و روز به روز، هر چه به این جشن نزدیکتر میشویم، رونقاش زیاد تر میبشود. دادههای دیوار هم این مسئله را به خوبی مشخص می کند. در طول یک ماه منتهی به کریسمس، هم مقدار انتشار کردن آگهی و هم مقدار جستجوی کاربران، هر روز زیاد تر میبشود. با این حال، در این روال صعودی، یک استثناء وجود دارد: یلدا. از دو سه روز مانده به یلدا، هم انتشار کردن آگهی و هم مقدار جستجوی کاربران برای لوازم کریسمس کم شدن قابل توجهی میکند؛ در عوض آگهیها و جستجوهای یلدایی به اوج خودش میرسد. یقیناً که بلافاصله سپس از یلدا، درست از اول دیماه، مجدد آگهیها و جستجوهای کریسمس اوج میگیرد و بازارش حتی پرجنبوجوشتر از قبل میبشود. هموطنانی که کریسمس را جشن میگیرند، از هر قوم و مذهبی که باشند، «ایرانی»اند و طبعا دوست دارند یلدا را هم در کنار دیگر ایرانیان جشن بگیرند.
جستجوهایی از جنس «کریسمس»
در کل در یکماه قبل، کاربران دیوار عبارات مرتبط با کریسمس را ۸۸ هزار بار جستجو کردهاند؛ از «درخت کریسمس» و انواع تزیینات آن گرفته تا «عروسک بابانوئل»، از «آتلیه» و «عکاسی» کریسمس تا «تور مسافرتی»، از «گوزن و سورتمه» تا «کلاه بابانوئل». دربین همه اینها، اما احتمالا «جوراب» دلنشینترین قسمت این جشن برای بچهها باشد؛ جورابهایی که بزرگترها هدایای بابانوئل را آخر شب و پنهانی در آنها و پشت در میگذارند که صبح بچهها را غافلگیر و ذوقزده کنند.
درخت صدرنشین
«درخت کریسمس» در این یک ماه زیاد تر از همه لوازم این جشن، جستجو شده. ۹۳ درصد کل جستجوها متعلق به درخت است و بعد از آن عروسکها و مجسمههای بابانوئل با ۴ درصد قرار دارند. تزیینات و وسایل تزیینی همانند گویهای رنگی، انواع آویز، ریسه، حلقه گل، چراغ، شمع و تعداد بسیاری دیگر از این لوازم مجموعا ۱ درصد جستجوها را به خودشان تعلق دادهاند.
چرا کاربران دیوار، در بین همه لوازم مرتبط با کریسمس، تا این اندازه «درخت» را جستجو میکنند؟ انگار دلیلش قیمت است. افزایش زیاد زیاد قیمت درخت کریسمس در سالهای تازه، در قیاس با دیگر لوازم مرتبط با این جشن، به گمان زیاد علتشده، زیاد از هموطنانی که میخواهند کریسمس را جشن بگیرند، به امید قیمتهای معقولتر، «درخت» را در پلتفرم دیوار جستجو کنند. به نقل از تجارتنیوز، قیمتِ گرانترین درخت حاضر در بازار کریسمس امسال ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۱۳٫۸ برابر و نسبت به سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۲٫۷ برابر شده است.
مصنوعیهای پرمتقاضی
کاربرانی که در این یک ماه در جستجوی «درخت کریسمس» بودهاند، بیشتر از ۹۷ درصد جستجوهایشان را در زیردسته «گل مصنوعی» دیوار انجام دادهاند. در این زیردسته انواع گل، گیاه، درخت و درختچه مصنوعی آگهی میبشود. به عبارت دیگر، اکثر جستجوهای دیوار برای «درخت کریسمس» برای یافتن درخت «مصنوعی» بوده. کمتر از ۳ درصد جستجوهای درخت کریسمس هم در زیردسته «گل و گیاه طبیعی» انجام شده. درختان مصنوعی نیاز به نگهداری چندانی ندارند و زیادهایشان را برای چند سال میتوان منفعت گیری کرد.
جغرافیای کریسمس در دیوار
فکر میکنید در یک ماه قبل، در کدام شهرها، آگهی بیشتری برای لوازم جشن کریسمس انتشار شده باشد؟ آگهیگذاران تهران، تبریز و اصفهان نسبت به جمعیتشان زیاد تر از دیگر شهرهای ایران در این یک ماه در دیوار آگهی کریسمس انتشار کردهاند.
ولی دلنشین است که اهالی اهواز و همدان و قم، مشتریان پروپاقرصتری برای این آگهیها بودهاند. اهوازیها اطلاعات تماس هر یک از آگهیهای کریسمس را در شهرشان به طور میانگین ۱۲ بار دریافت کردهاند. اهالی همدان به طور میانگین ۱۰ بار عمل به تماس با این آگهیها کردهاند و اهالی قم ۸ بار. یقیناً اصفهانیها که آگهیگذاران فعالی بودهاند، مشتریهایی جدی هم بوده و از نظر میانگین عمل به تماس در رتبه چهارم قرار دارند، احتمالا به این علت که اصفهان، سپس از تهران، منزل پرجمعیتترین جامعه مسیحیان ایران است.
زندگی در کنار هم
مطابق گزارشهای مرکز آمار ایران، هموطنان مسیحی در همه ۳۱ استان کشورمان زندگی میکنند، و یقیناً این مربوط به امروز و دیروز نیست و سابقهاش به دههها، بلکه سدهها، پیش میرسد. تعداد بسیاری از ما اگر مراودهای با همسایه، همکلاسی، استاد دانشگاه، همکار، کاسب و صنعتگر مسیحی داشتهایم، بیشتر از هر چیزی حس کردهایم که تا چهاندازه با همه «بهصلح»اند. خصلتی که اگر در این روزگار پریشان قدر ببیند میتواند به ایران پشتیبانی کند در همه ورطههای پیشِ رو هم چنان ایران بماند.
منبع