[ad_1]
او در ادامه گفت: درمورد او گفت و گو از بین بردن مشکلات آکوستیک سالنهای موسیقی تهران نیز از همین جا به آقای سالاری و دیگر دوستان اظهار میکنم نواقصی که در این عرصه وجود دارد را اظهار کنند تا در اسرع زمان رسیدگی کنیم.
اسماعیلی این چنین درمورد سند ملی موسیقی او گفت: ۴۵ سال می بود که در حوزه تقنینی جمهوری اسلامی سند روشن و قانون بالادستی در نوشته موسیقی نداشتیم که این کار جهت هم اختلاف دیدگاههایی می بود و هم جهت تشکیل ابهاماتی در کارها میشد. به همین جهت اتفاقاتی رخ میداد که جهت خوشایند اهالی موسیقی نبوده است یا اتفاقی میافتاد که با عموم باورهای جامعه دینی ما ناسازگار می بود. اینها باید حل میشدند. این سند موسیقی مبتنی بر آرای فقهای گرامی انقلاب است که بر پایه همه اقتضاهای تازه، ذائقهای که بین جوانها وجود دارد، حکمت اسلامی و ریلگذاریهای تازه در هنر موسیقی تنظیم شده است. من روزهای زیاد خوبی را برای موسیقی مقامی و دیگر شاخههای موسیقی پیشبینی میکنم و این سند یک ریلگذاری تازه برای ترقی کیفی حوزه موسیقی است.
او در ادامه گفت: سند ملی موسیقی حاصل یک کار جمعی است. این سند با بازدیدهای همه جانبه از ترانه گرفته تا مشورت با فقها شکل گرفته تا دیگر دغدغهای در عرصه اجرای برنامههای موسیقی نداشته باشیم.
وزیر فرهنگ این چنین درمورد سخن بگوییدهای تازه خود مبنی بر این که وزارت فرهنگ تصمیم ترویج موسیقی را ندارد و یقیناً برگشت خوانندگان لسانجلسی به سرزمین او گفت: ما به ابتکار دوستان زیاد خوبمان چهارمین همایش فقه و هنر را در مشهد داشتیم. دوست دارم همکاران رسانهای مجموعه مقالاتی که آنجا اراعه شد و پاسخی که از منظر فقهی به تعداد بسیاری از سوالات و مسائل در این همایش داده شده را ببینند. یک قدم بزرگ می بود. من در سخن بگوییدهای اخیرم که در فضای مجازی جنجالی شد به محدودیتهایی که در حوزه فعالیتهای هنری به علت برخی ابهاماتی که امکان پذیر وجود داشته باشد، اشاره کردم و از نوشته نشان دادن چهره معصومین تا او گفت و گوهایی همانند برخی محدودیتهایی که در این عرصه وجود دارد مثال زدم.
او در ادامه گفت: در همین چند سال تازه ۴۰۰ آموزشگاه موسیقی مجوز فعالیت گرفتهاند که این کار سیاست ما در موسیقی را مشخص می کند. من در آن سخن بگوییدها به محدودیتهایی که ناشی از زیرساختها و ابهامات وجود دارد، اشاره کردم. ادامه او گفت و گو این می بود که با این سند موسیقی دیگر این ابهامات را نخواهیم داشت. حال این که دیگران در نقل قول کوتاهی کنند بحثی دیگر است. دقیق سخنهایم این می بود که محدودیتهایی وجود دارد و در گسترش موسیقی دچار مشکل بودهایم. درحقیقت کارکرد مثبت دولت مردمی را در از بین بردن مشکلات تاریخی در حوزه هنر میشمردم.
از اسماعیلی سوال شد که آیا قرار نیست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ به سازمانی همانند سازمان سینمایی ارتقا داده بشود؟ که او جواب داد: دوستان نظر راه اندازی سازمان هنر را در اصلاح تشکیلاتی وزارت ارشاد اسلامی دادهاند، اعم از موسیقی و تئاتر که در حال بازدید است و اگر این نوشته زمانهای جدیدی تشکیل کند قطعا عمل میکنیم.
اسماعیلی درمورد نقد از کارکرد وزارت فرهنگ در ایام برگزاری جشنوارههای فجر نیز او گفت: از همین جا خدمت همه مخاطبان و هنرمندان اظهار میکنم که ما در مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فردا بخشی را در پایگاه خبر رسانی برای جمعآوری نظرات نخبگان فعال میکنیم. خواهش میکنم همه هنرمندان، مخاطبان و خبرنگاران نقد خود را از جشنوارهها به ما اظهار کنند و ما نیز به نقدهای برتر جایزه اختصاصیای خواهیم داد. تا ۱۰ اسفند همه میتوانند نظرات خود را بفرستند و ما با روی باز و گشاده از همه نقدها و نکات دوستان استقبال میکنیم.
این چنین از وزیر فرهنگ سوال شد که سه فیلم پرفروش جشنواره فیلم فجر کدامها بودند که او به این سوال جواب نداد و او گفت که «این لیست را اظهار نمیکنم چون نمیخواهم تبلیغ بشود به هر حال همه ما میدانیم از کدام فیلمها استقبال شد. منتهی ابتدا پیشبینی کرده بودیم که ۲۸۵ هزار بلیت فروش میرود منتهی ۳۰۰ هزار بلیت فروخته شد. در همه استانها از جشنواره استقبال شد.»
منبع