[ad_1]
به گزارش دلچسب
سالمخبر: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی او گفت: بر پایه گزارشهای پلیس، ۸۳ درصد از فوتیهای تصادفات جادهای زیر ۵۰ سال سن دارند در حالی که گروههای مولد جامعه به شمار میروال و برای این که جوانی جمعیت را محقق سازیم باید از وقوع این تصادفات جلوگیری کنیم.
علیرضا رئیسی روز یکشنبه در نشست خبری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در قالب پویش نه به تصادف یک برنامه سه ساله برای افت تصادفات تدوین شده است که در قدم اول و ایام نوروز امسال بر نوشته افت تصادفات جادهای متمرکز خواهیم شد.
وی با گفتن این که سالانه ۲۰ هزار مرگ بر تاثییر حوادث جادهای رخ میدهد که میتوان ۱۰ هزار مورد آن را با پیوستن به این پویش افت داد، تصریح کرد: ۵۲ درصد از عوامل موثر بر تصادفات
مربوط به خطای انسانی بوده و نزدیک به ۴۸ درصد آن مرتبط با عوامل جادهای و خودروهای ناایمن است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که با اهمیت ترین عامل افت حوادث ترافیکی و جادهای، وجود قوانین بازدارنده است، تصریح کرد: قوانین ما در حوزه رانندگی بازدارنده نیست حال آنکه قوانین، میتوانند رفتارساز باشند و اجرای صحیح و اعمال قوانین سختگیرانه میتواند تا ۲۰ درصد از این آمارها را افت دهد.
به حرف های وی، تا بحال قوانین رانندگی و مقدار جریمه ها در سرزمین بازدارنده نبوده و روزانه ناظر مرگ و میر رانندگان و به خصوص سرنشینان آن ها هستیم بطوریکه هر فوتی اتفاقی برای سرزمین بیشتر از ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
رئیسی افزود: وقتی که تصادف رخ می دهد آمار مرگ و میر سرنشینان
نسبت به رانندگان زیاد تر است لذا ضروریست همانطور که منفعت گیری از کمربند ایمنی برای راننده اجباری و به یک عادت تبدیل شده، اما سرنشینان عقب زیاد تر کمربند ایمنی نمیبندند. به این علت، پیشگیری باید با مقصد جلوگیری از وقوع تصادف انجام شود.
او همین طور گفت: مهمترین عامل مرگومیر ناشی از تصادفات، صدمه مغزی است و بعد از آن شکستگیهای متعدد، که این دو مورد بیشتر از ۹۰ درصد فوتیها را شامل میشود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: نزدیک به ۲۰ درصد از قربانیان موتورسواران می باشند که به علت منفعت گیری نکردن از کلاه ایمنی جان خود را از دست خواهند داد. از ۱۳ میلیون موتورسیکلت در سرزمین، نزدیک به ۱۲ میلیون فرسوده و فاقد هرگونه ایمنی می باشند.
رئیسی با گفتن این که یکی دیگر از مشکلات
سرزمین، معاینه فنی خودروها است، اصرار کرد: تعداد بسیاری از خودروهای فرسوده فاقد معاینه فنی می باشند اما هم چنان در حال تردد بوده ، که نشاندهنده نبوده است نظارت کافی است.
وی اظهار داشت: از دیگر عوامل مؤثر در تصادفات میتوان به خوابآلودگی زمان رانندگی، منفعت گیری از تلفن همراه و بیتوجهی به قوانین اشاره کرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی او گفت: فرهنگسازی تنها به معنی خبررسانی و آگاهیبخشی نیست، بلکه مجموعهای از اطلاعات، رفتارها، قوانین و مقررات است که باید تبدیل اصلاح رفتارها در راستای یک مقصد اشکار شود.
رئیسی در ادامه گفت: تفاوت این پویش با دیگر پویشها در آن است که از بیشترین سطوح، از رئیسجمهور گرفته تا استانداران و فرمانداران، همه انها دچار این نوشته
شدهاند و همهمسئولان پای کار می باشند.
وی خاطرنشان کرد: این همگرایی علتشده که وزارت بهداشت نیز مصمم باشد تا این فرایند ادامه یابد و تیم اجرایی از هم نپاشد.
به حرف های رییسی، چهار ضلع مهم در این عرصه شامل جاده، ماشین، انسان و قانون است. در سطح جهانی، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر جاده، بین ۳ تا ۷.۵ دوربین کنترل شدت وجود دارد، درحالیکه این مقدار در ایران کمتر است یا این دوربینها نیز از کار افتاده می باشند.
وی اظهار داشت: شناسایی و اصلاح نقاط حادثهخیز جادهها بر مسئولیت مسئولان ذیربط بوده و ملزوم است خودروسازان نیز در راستای ترقی ایمنی خودروها قدم بردارند و امید است در آخر این برنامه سهساله ، ناظر افت دیدنی آمار تصادفات و تلفات جادهای باشیم.
دسته بندی مطالب
[ad_2]